Ami a tankönyvekből kimaradt 1. – A biztonságos motorozás

jorge_lorenzo_03_original

Aki motorra ül, annak tudnia kell, hogy a közúton, országúton, a személyautóktól, és a kamionoktól telített úttesten a motoros a legsebezhetőbb. Ezért fontos, hogy miután ezt tudatosítottuk magunkban, győződjünk meg arról, minden motorozás előtt, hogy működnek-e világítóberendezéseink, fékberendezéseink, ellenőrizzük le gumink állapotát (légnyomás ellenőrzés) , hogy valóban alkalmas-e motorunk a biztonságos közlekedésre.

Tudtátok, hogy még egy új motorkeékpár kezelési útmutatója is úgy kezdődik, hogy tanuld meg kezelni a kezelőszerveket, és ellenőrizd le, minden indulás előtt, hogy paripád valóban alkalmas-e, hogy biztonságban róhasd a kilométereket. Szerintünk ez nagyon fontos üzenet. Találkoztunk olyan motorossal, aki egy csúcsteljesítményű motort (2 év használat után) jelezte, hogy nem szereti

és nem is tudja, hogy hogyan lehet ilyen futóművel kiadni egy kétkerekűt, és kipróbálva a motort, konstatáltuk, hogy a 2-2,5 bar nyomás helyett 0,8 bar nyomás volt a gumikban. Ez csak sok példa közül egy.[singlepic id=6 w=320 h=240 mode=watermark float=left]

Alapkövetelmény, hogy lássanak téged. Sok motoros nem arról híres, hogy betartaná a forgalomban a sebesség határokat. Vigyázat ez egy veszélyes játék, mert még a legrutinosabb autóvezetőt is, aki egyébként oda figyelne a motorosokra, megtréfálja, hogy előzéskor kinéz, nem lát senkit, a következő pillanatban pedig ott süvít el egy motoros, mert nem feltételezi, hogy a megengedett sebesség akár többszörösével közlekedik valaki. Tehát nem elég csak látszanunk

a forgalomban, hanem oda kell figyelnünk a többi résztvevőre is.

Csapatban történő motorozás

how-safe-is-riding-a-bike

Megfigyelten a motoros éveim alatt, hogy motoros jogosítvánnyal rendelező egyes barátaimnak külön vizsgát kellene letenni a csapatban történő közlekedésről. A legbiztonságosabb ha egy sávon belül, nem teljesen egymás mellett haladnak, hanem egymás előtt egy picit, hogy egy váratlan fékezéskor elkerülhessék az egymásra futás lehetőségét. Megint ne csak magunkra hanem egymás hibáira is figyeljük oda, tehát fokozott koncentráció szükséges és ha ezt betartjuk, akkor átélhetjük, a legjobb dolgok egyikét ami egy motorossal történhet. Ha nem sportmotorokat és hangos choppereket választunk és akár több napig túrázunk, akkor áldás lehet a csapatos motorozásnál egy kommunikációs szett, ezt akár 10 motoros is használhatja egymás között. Nehéz hozzászokni kb.10 perc- és azt követően már nem is túra a túra ha menet közben nem kommunikálhatunk egymással.

Ha már tartalékon vagy

Különböző motorkerékpároknál, különböző módon jelzi paripánk, hogy szomjas. A hagyományos motorknál – jellemzően karburátorosoknál – ha azt érezzük, hogy motorunk a „teli” tankolt állapotnál használt üzemanyag csap állásban, elkezd dadogni alattunk, az azért lehetséges, mert már nem kap megfelelő mennyiségű naftát, ekkor mi res állapotára kapcsoljuk az üzemanyag csapot és haladhatunk tovább tartalék üzemmódban. Ez jellemzően, motoroktól függően 1,2,3,4 liter lehet és a legkisebb motorok esetében 40, nagy túrák esetében100 kmmegtételére is elegendő lehet. A modernebb járműveken, majd’ minden injektoros motoron nem manuálisan kapcsoljuk az üzemanyag csapot, hanem egy narancssárga lámpa kivillanásával vagy a digitális műszerfalunk üzemanyagskálájának utolsó rubrikájának villogásával jelzi számunkra paripánk, hogy hamarosan inni kéne már. [singlepic id=10 w=320 h=240 mode=watermark float=left]Az ilyen motoroknál fontos infót biztosít számunkra az F trip állás, mert az egy olyan km számláló, ami azt mutatja meg nekünk, hogy tartalékon hány km-t tettünk már meg vele. A recept ugyanaz 40 és100 kmközött, motortól és terheléstől függően kell, hogy itatót keressünk. Figyelem, ha még nem ismerjük motorunkat és már tartalékon vagyunk akor meglepetést okozhatnak a motor fokozott terhelései. Pl. hafolyamatosan hegynek felfelé megyünk. Többet fog fogyasztani akkor is ha több dobozzal, akár 2 személlyel, nagy légellenállással (extrém túra szettek) és nagy sebességgel, magas fordulattal használjuk. Ezeket mind vegyük számításban, ha nem akarunk gyalogolni a benzinkútig.

Hozzászólások