A Mazda új motorja nagyot léphet előre a fogyasztáscsökkentésben!
Mazda kifejlesztett egy vadonatúj, Skyactiv X jelű benzines motort, amelynek egyik különlegessége, hogy a hengerekben arányaiban nagyon kevés benzint nagyon sok levegővel égetnek el, minél tökéletesebben és lehetőleg alacsony hőmérsékleten, hogy minél kevesebb mérgező nitrogén-oxid képződjék az égés során. A lényeg természetesen a fogyasztás és a kipufogógázok károsanyag-tartalmának csökkentése.
A szikraszabályozású öngyulladással működő benzines motor – a SPCCI-motor – még nincs teljesen kész, de már van működőképes darab amit bemutatnak.
– Sűrítési aránya extrém magas a megszokotthoz képest, 1:16 arányú
– Nem turbós
– A sűrítéses gyújtással az égéstérben lévő üzemanyag egyidejűleg ég el
– A benzin öngyulladásának határáig nyomja össze a levegőt
– Nagynyomású, közös nyomócsöves közvetlen befecskendezésű
– Gyújtógyertyái folyamatos aktivitásban vannak
– Benzinben nagyon szegény üzemanyag-levegő keverékkel működik
– Szívó- és kipufogó oldalon is változik a szelepvezérlése
– 190 LE és 230 Nm a cél, a 2,0 G165 benzinesnél 20-30 százalékkal kedvezőbb fogyasztással
A SPCCI motor nem váltja le sem a mostani benzines, sem a dízelmotorokat, a cél egyenlőre a Skyactiv G benzinesek szintjét tartani.
Mivel több munkát végeztetünk a motorral jobb lesz a hatásfoka, kevesebb energia megy veszendőbe, várhatóan itt a sűrítési arány 1:16 a megszokott 1:9 és 1: 12,5 arányhoz képest (a Mazda Skyactiv benzines motorok sűrítése 1:14-hez).
Pontos adatok még nem állnak rendelkezésre, de Mazda fejlesztők mérései szerint 20 %-kal mérsékelhető a fogyasztás az új motorral, ez a minimumérték, amennyivel a szikraszabályozású kompressziógyújtású benzines takarékosabb a jelenlegi Skyactiv-motorcsalád 165 lóerős tagjánál, de a megtakarítás 30 % is lehet.
A motor fejlesztése tovább folytatódik a hátralévő körülbelül egy évben, amíg a Mazda3 negyedik generációjával megvásárolhatóvá válik, az autó 2019 első felében debütálhat.