Vezetéstechnikai tanácsok esős napokra

Véget értek a napsütéses nyári napok és az ősz közeledtével egyre több esős nap áll előttünk. A vizes, csúszós utak sokkal nagyobb koncentrációt igényelnek, ehhez szeretnénk pár tanácsot adni.

Mire célszerű figyelned?

  • Nagyon fontos a gumiabroncsok állapota. Ellenőrizzük a nyomást és a futófelület mintázatának mélységét. Minél mélyebb a mintázat, annál hatékonyabb esős időben a tapadás az aszfalthoz.
  • Győződj meg róla hogy jól látsz és téged is jól látnak. Ellenőrizd a világítóberendezéseket: fényszórókat, hátsó lámpákat, féklámpát és az irányjelzőket. Az irányjelzőt csapadékos időjárási körülmények között mindig időben tedd ki.
  • Elengedhetetlen a fék állapotának ellenőrzése, hogy bármikor biztonságosan meg tudj állni. Vizes utakon megnő a féktávolság, ezért a megszokottnál hamarabb kezdj el fékezni, valamint tarts nagyobb követési távolságot és kerüld a hirtelen fékezést. Nagy segítségünkre lehet, ha kértünk a Mazdánkba adaptív sebességtartó automatát, más néven adaptív távolságtartó rendszert, melynek radarja a kibocsátott, majd visszavert hanghullámok segítségével állapítja meg az autó előtt haladó egyéb járművek helyzetét, illetve autónkhoz viszonyított sebességét. Ezen adatok alapján úgy módosítja saját autónk tempóját, hogy az legalább a beállított (a legtöbb ilyen rendszeren több lépcsőben szabályozható) követési távolságot tartsa az elöl haladó jármű mögött. A lassítást az elektronikus menetstabilizáló (ESP) fékvezérlése szabályozza. Az ESP egy aktív biztonsági rendszer, amely főként a csúszós útfelületen haladó, hirtelen manővert végrehajtó jármű biztonságát növeli. Az ESP alul- és túlkormányzott Mazda esetén is lehetővé teszi, hogy a vezető teljesen ellenőrzése alatt tartsa a kocsit. Ezen elektronika megléte jócskán megnöveli a csúszós útfelületen való haladás biztonságát.
  • Esős időben elengedhetetlen a kiváló állapotú ablaktörlőlapátok és a jó minőségű ablakmosó folyadék használata. Célszerű, ha extra felszereltségként kértünk esőszenzort. Ez az első ablaktörlőhöz kapcsolódó berendezés, amely a vezető beavatkozása nélkül vezérli a törlés sebességét és intervallumát a szélvédőre hulló eső mennyiségének függvényében. Az automata ablaktörlő megválasztja a szükséges törlési sebességet az esőérzékelő segítségével, amely rövid idő alatt értékeli az ablakra hulló eső mennyiségét.
  • Miután beültünk a Mazdánkba, a cipőnk talpát mindig töröljük szárazra a szőnyegbe, hogy ne csússzon a pedálokon, ezzel is elkerülhetjük a baleseteket. Hölgyeknek javaslom a váltócipő használatát, 15 centis tűsarokban balesetveszélyes vezetni és a kedvenc cipőnk sarkát is könnyen tönkretehetjük, engem is leszidott legutóbb a suszter. 🙂
  • Elinduláskor jól jöhet, ha van a Mazdánkban ASR (Anti-Slip Regulation), közismertebb nevén kipörgésgátló. Amennyiben a hajtott kerék kipörög, ugyanaz történik, mint blokkoláskor, vagyis megszűnik a keréken az oldalvezető erő. A fronthajtásos jármű ilyenkor kormányozhatatlanná, a hátsókerék-hajtásos instabillá válik. Ennek elkerülése érdekében alkalmaznak olyan kipörgésgátlókat, amelyek a blokkolásgátló kerékfordulatszám-érzékelőjének jele alapján érzékelik a káros jelenséget, és a motor nyomatékát csökkentve megszüntetik a kipörgést.
  • Lehetőség szerint kerüljétek a vízátfolyásos útszakaszokat, mert itt nagy veszélyt jelent az aquaplaning, azaz vizenúszás. Ez akkor alakul ki, ha nagy sebességgel haladunk egy vízátfolyásos útszakaszon és a gumiabroncs barázdái nem tudják elvezetni a vízmennyiséget, megszűnik a tapadás és a gépjármű irányíthatatlanná válik, szinte úszik az úttesten.
  • A párás idő erősen rontja a távolságbecslő képességünket, a tárgyakat a valóságosnál távolabbinak látjuk, ezért előzésnél fokozottabban figyeljetek.
  • Fontos, hogy ne fékezzünk hirtelen, hanem fokozatosan csökkentsük a sebességet, úgy hogy a lábunkat levesszük a gázpedálról. Ha fékezésre van szükség, azt lassan, kis pumpáló mozdulatokkal végezzük. Ilyenkor nagy segítségünkre lehet, ha az autónkban van ABS (Anti Blocking System). Az ABS megakadályozza a kerekek blokkolását – a jármű fékezéskor stabil marad – a vezető pedig ki tudja kerülni az akadályt. A gépkocsi minden kerekénél elhelyeznek egy-egy fordulatszámmérőt, melyek a kerekek forgási sebességét mérik. Ezt az információt dolgozza fel egy vezérlőegység, és amennyiben fennáll valamelyik kerék blokkolásának veszélye, a rendszer mindaddig csökkenti a féknyomást az adott keréknél, amíg megszűnik a kerék blokkolási tendenciája. Amennyiben a kerék újra szabadon kezd forogni, a berendezés újra lehetővé teszi a féknyomás növekedését. Ez a fel-le irányú szabályozás mindaddig tart, míg a vezető el nem engedi a fékpedált, vagy meg nem szűnik a kerék blokkolása, például a jobb tapadású útfelületen való haladás miatt. A fékpedál eközben folyamatosan pulzál a sofőr talpa alatt.
  • Ha nagyon sűrűn esik az eső, álljatok meg, még csendesedik, mivel annyira leromlanak a látási viszonyok, hogy jelentősen megnő a balesetveszély. Ha csak az út szélén van lehetőségünk megvárni még eláll az eső, húzódjunk minél lentebb és kapcsoljuk be a vészvillogót.

Balesetmentes közlekedést! Vigyázzatok magatokra és a Mazdátokra! 🙂

Hozzászólások