Zoom Zoom és a környezetvédelem

Mindig furán néztem mikor arról volt szó, hogy egy autógyártó a környezetvédelmet előtérbe helyezi. Olyan hihetetlennek tűnik, nem igaz? A Mazdánál ezt is megoldották. Olyan fejlesztéseket indítottak, ahol nem csak az autó használata lesz könnyedebb, a vezetés élmény, hanem a környezetre is odafigyelnek.

 

A Mazda 2007-ben egy olyan hosszú távú stratégia mellett kötelezte el magát, amely biztosítja, hogy a jövő Mazdái a legmagasabb szintű technikai-műszaki fejlesztések eredményeivel nemcsak élménnyel teli vezethetőséget, ill. maximális biztonságot képviselnek, hanem minimalizálják a környezeti terhelést. A „Fenntartható Zoom-Zoom” stratégia fókuszában az energia és a nyersanyagok hatékony felhasználása és a CO2-kibocsátás csökkentése áll, a vállalat egészére, tehát a gyártásra és a disztribúcióra vonatkozóan is. A Mazda a cél érdekében a környezetet kímélő rendszerek sorát alkotta meg, amelyek kulcsfontosságú területekhez kapcsolódnak.

 

2002 szeptemberében a Mazda kifejlesztette háromrétegű festési rendszerét, melyet később mindegyik gyártó cége (Japán, Thaiföld és Kína) adaptált. A rendszer lehetővé teszi, hogy a három réteget (alapozó, szín és lakk) egymás után, szárítás közbeiktatása nélkül vigyék fel. Ezzel a korábbi festési eljáráshoz képest 15%-kal kevesebb széndioxid és 45%-kal kevesebb könnyen illó szerves vegyület (VOC) kerül a levegőbe. A hirosimai gyár egyik üzemében a Mazda bevezette a vizes alapú Aqua-Tech festési rendszert, amely a világ legszigorúbb festés közben keletkező káros anyagok kibocsátási (VOC) előírásainak is megfelel. Az Aqua-Tech festési rendszer ugyanúgy teljesíti a széndioxid-kibocsátási határértéket, mint a háromrétegű festési technika, miközben 57%-kal csökkenti a VOC-kibocsátást – így a legkevésbé szennyező, vizes alapú festés a világon.

 

Amikor a japán kormány elkezdte az új szabályrendszer kialakítását az erőforrások hatékonyabb felhasználása érdekében, a Mazda sokkal magasabbra helyezte a lécet: kifejlesztette azt a technológiát, mellyel a sérült lökhárítókat használja fel nyersanyagként az új autók lökhárítójának gyártásához. Észrevették, hogy ha megoldanák a nagyobb, műanyag alkatrészek újrahasznosítását, csökkenthetnék a gyártás széndioxid-kibocsátását, és hatékonyabban gazdálkodnának a rendelkezésre álló erőforrásokkal. A Mazda beszállítóival és műanyag-újrahasznosításban jártas szakemberekkel szorosan együttműködve 2003-ra kidolgozta a „Lökhárítóból lökhárítót” technológiát – amely az autógyártásban eddig egyedülálló. Ezt a technológiát először az RX-8 gyártásában alkalmazták 2005-ben, és később kiterjesztették más modellekre is.

Környezet-menedzsment rendszer

A Mazda Corporation környezet-menedzsment rendszert hozott létre egész beszállítói vertikumában, és nemzetközi szervezetének vállalataiban is. Ennek célja, hogy pl. az ISO 14001-es sztenderdek alapján az üzleti folyamatokban minél jobban érvényesüljön a környezetterhelés csökkentése.
A Mazda összes, Japánban, Amerikában, Kínában és Thaiföldön működő gyártókapacitása megszerezte az ISO 14001-es minősítést.

forrás: Mazda.hu

Hozzászólások