Dízel Mazda CX-60 – a számok magukért beszélnek

Dízel Mazda CX-60 – a számok magukért beszélnek
A Mazda CX-60-ban kerül debütálásra az első soros hathengeres „e-Skyactiv D” típusú motor, amely egy nagy lökettérfogatú belsőégésű motort kombinál egy kis elektromos motorral és akkumulátorral. A motor nagy lökettérfogata (3,3 liter) a Mazda megfelelő méretezésről szóló filozófiája alapján lett kifejlesztve. Az eredmény egy optimalizált lökettérfogat, amely jobb teljesítményt és üzemanyag-hatékonyságot eredményez a jelenleg piacon lévő dízelmotorokhoz képest. A belsőégésű motor, az elektromos motor és a 8 sebességes átviteli rendszer közötti vezérlés összehangolásával a jármű mindig abban a tartományban üzemel, amelyikben legjobb a motor hatásfoka.

Mitől különleges a Mazda 3,3, literes hathengeres dízelmotorja?
A szelektív katalitikus redukció (SCR) alkalmazásának köszönhetően az NOx-kibocsátási értékek ma már nagyon közel vannak a benzines értékekhez, így környezetvédelmi szempontból semmilyen negatív tulajdonsággal nem rendelkezik. A CX-60 negyedannyi NOx-t termel, mint amennyit a legújabb károsanyag-kibocsátási előírások előírnak, és kevesebb üzemanyagot fogyaszt, mint egy dízeles CX-5. Egy másik, a szegmensben fontos előny a 2500 kg-os vontatási kapacitás. Az alacsony fordulatszámon rendelkezésre álló és széles fordulatszám-tartományban maradó nagy nyomatéknak (550 Nm) köszönhetően az e-Skyactiv D 3.3 a rendelkezésre álló 254 lóerő segítségével tökéletesen képes ellátni ezt a feladatot, és még nagy súlyok vontatása esetén is zökkenőmentes autózást biztosít.

A legtöbben úgy gondolják, hogy a nagy motor nagyobb üzemanyag-fogyasztást eredményez. A Mazda bebizonyítja, hogy az új 3,3 literes hathengeres motor esetében ez nem így van. A lökettérfogat és a hengerek számának növelésével javítható a hatékonyság, és ennek eredményei a jobb környezetvédelmi jellemzők és a jobb teljesítmény.

Másrészt a grafikon azt is elárulja, hogy nagyon kis terhelésnél a 3,3 literes dízelmotor üzemanyag-fogyasztása magasabb a 2,2 literes dízelmotoréhoz képest. Ennek kiküszöbölése érdekében a motort egy 48 V-os mérsékelten hibrid rendszerrel párosítják, amely hatékonyan kiegészíti a rendkívül kis terhelési tartományt.

Továbbfejlesztett motortechnológia
A 3,3 literes dízelmotor új égéstechnológiát alkalmaz – DCPCI (szabályozott eloszlású, részben előkevert kompressziós gyújtás). A DCPCI olyan technológia, amely szabályozza a levegő-üzemanyag keverék kialakulását az égéstérben. A kétfázisú, tojásdad alakú égéstér lehetővé teszi a befecskendezett üzemanyag jobb eloszlását, ami jobb keveréket eredményez. Az eredmény egy rendkívül hatékony és tiszta, szegénykeverékes égés. Továbbá a dugattyú most már kovácsolt acélból készül, ami meglehetősen egyedülálló a hagyományos belsőégésű motoroknál. A kovácsolt acél dugattyú használatának előnye, hogy magasabb hőmérsékletet tud tartani az égéstérben, ami kisebb hőveszteséget eredményez a dugattyún keresztül.

A szegénykeverék lehetővé tételéhez minden dízelüzemű motornak turbófeltöltésre van szüksége. A hathengeres soros topológia az MHEV technológiával együtt viszonylag egyszerű megoldást alkalmaz: egyszeres turbót változó geometriával. A változó geometriás turbó fő előnye a kétfokozatú turbóval szemben az, hogy a szerkezet könnyebb, ezáltal csökkenti a motor össztömegét.

A CX-60 esetében a Mazda az integrált indítómotor-generátor (ISG) rendszer alkalmazása mellett döntött. Az integrált indítómotor-generátor (ISG) azt jelenti, hogy egy elektromos motor van elhelyezve az automata átviteli rendszer tengelykapcsolóházában. A rendszer a Mazda M Hybrid Boost nevet viseli, és egy 48 V-os ISG-t használ, amely lassításkor egy kis (0,33 kWh-s) akkumulátort tölt fel, így lehetővé teszi a jármű újraindítását, és képes rásegíteni, amikor plusz motorteljesítményre van szükség.

A dízeles Mazda CX-60 nemcsak kiváló menetdinamikát biztosít, hanem a jelenlegi és a bejelentett jövőbeli európai károsanyag-kibocsátási követelményeknek is megfelel. Így kiváló választás lehet azok számára, akik sok kilométert tesznek meg évente.

Hozzászólások