Az Ön autója készen áll a télre?

Az igazán hosszúra nyúlt vénasszonyok nyara után beköszöntött a kicsit barátságtalanabb időjárás. Hajnali fagyok, ködös, párás, hideg reggelek. Igaz a Karácsony úgy szép ha fehér, de ne szaladjunk ennyire előre.
Aki nem olyan szerencsés, hogy garázsban éjszakázik az autója, érdemes időben felkelni és a megszokottnál korábban elindulni, hogy menetkész állapotba kerüljön az autónk és kilássunk az ablakokon. Nekem ebben nagy segítségemre szokott lenni a klassz kis kesztyűs jégkaparó, ami nagyon praktikus, mert jégkaparás közben nem fagy hóemberré a kezem. 🙂 Ha sikerült kivakarni a jégtakaró alól szeretett járgányunkat, már indulhatunk is, de csak óvatosan.

A téli közlekedésben alapkövetelmény és a legfontosabb a téli gumi! Ugye már mindenki lecseréltette? Ha nem, tegye meg minél előbb, mert ha tetszik, ha nem, hamarosan könyörtelenül itt a tél. Nem is gondolnánk, mennyivel biztonságosabb, ha ilyeneken suhan az autó. Ha az átlaghőmérséklet 7 fok alá esik, érdemes téli ruhába öltöztetni a verdát.

A téli gumikhoz használt adalékanyagok biztosítják, hogy az abroncs alacsony hőmérsékleten is megtartsa rugalmasságát és tapadási képességét. A nyári abroncsok hidegben túl merevvé válnak, ezáltal kevésbé tapadnak, így téli útviszonyok mellett kiszámíthatatlanná válnak. Kritikus forgalmi szituációban akár többszörösére is nőhet velük a fékút.
A nyári gumikat 20-30, a téli gumikat 0 és -10 fok közötti hőmérsékletre optimalizálják. Ennek megfelelően a téli jóval lágyabb keverék, hamarabb felmelegszik, a sok bevágással tarkított mintázatával emellett segíti a kapaszkodást és a vízelvezetést. Ezért nagyon fontos a megfelelő minőségű téli gumi, melynek használatával jelentősen lecsökkenthetőek az útviszonyokból adódó balesetek száma.

A mondás szerint télen úgy kell vezetni, mintha tojásokon lépkednénk. Van benne valami. Az utak sokszor kiszámíthatatlanok, a téli útviszonyok között történő közlekedés nagy koncentrációt igényel. Sokszor nem tudjuk az autóból szemlélve megfelelően felmérni, hogy az út csak vizes vagy le van fagyva, ezért érdemes kisebb fékpróbákkal felmérni a terepet. De lehetőség szerint ne a kanyarban kezdjük el tesztelni, hogy mennyire csúszik az út. Célszerű a megszokottnál nagyobb követési távolságot tartani, mert a csúszós utakon akár tízszeresére nőhet a féktávolság. Lehetőség szerint ne hajtsunk gyorsan, kisebb sebességnél ugyanis nagyobb felületen érintkezik a gumiabroncs futófelülete az úttesttel, tehát jobban tapad. Ha bekövetkezett a baj és megcsúsztunk, véletlenül se satufékkel próbáljunk korrigálni, mert azzal csak nagyobb gondot okozunk. Vegyük le a lábunkat a gázról, engedjük fel a kuplungot és finom kormánymozdulatokkal próbáljuk visszaszerezni az uralmat a jármű felett. Ha szükséges a fékezés, azt apró, pumpáló mozdulatokkal tegyük. Amennyiben a járművük rendelkezik ABS-sel, elegendő normál módon fékezni, az autó gondoskodik a többiről.

Ha nagy a köd és az orrunkig se látunk, ne most teszteljük az autó végsebességét, mert a semmiből bármikor elbukkanhat egy autó, kerékpáros, gyalogos vagy akár egy kutyus. Ha kanyarodunk, időben rakjuk ki az irányjelzőt, kerüljük az előzést és a hirtelen fékezést, ha mégis szükségessé válik, célszerű bekapcsolni a vészvillogót, hogy a mögöttünk haladó időben észrevegyen és ne a hátsó lökhárítónkon kössön ki. Figyelem! A ködlámpa használata lakott területen belül nem engedélyezett!

Fontos, hogy fagyálló ablakmosó folyadék legyen a tartályban, egyéb esetben hiába próbáljuk spriccelni az ablakra, a nyári folyadék könyörtelenül belefagy. A hűtőfolyadékról sem szabad megfeledkeznünk, valamint az akkumulátor is legyen megfelelő töltöttségű, biztosítva ezzel a zökkenőmentes reggeli indulást. Hasznos ha van még nálunk jégoldó, meleg kesztyű, takaró, kis ásó, autós mobiltöltő és zárjégoldó. Biztos ami biztos alapon. 🙂
Balesetmentes közlekedést kívánunk mindenkinek! Vezessenek óvatosan! Ne feledjék! Mindenkit hazavárnak!

85299_707420_784x523
„A téli autózás tízparancsolata
1. Csak téli gumival induljunk el!
2. A jobban tapadó (kevésbé kopott) abroncsok mindig a hátsó tengelyen legyenek!
3. Bátran gyakoroljunk, akár egy üres parkolóban vagy egy vezetéstechnikai centrumban.
4. Menet közben érdemes fékpróbával felmérni a tapadást, természetesen akkor, ha nem jönnek mögöttünk, és nem balesetveszélyes a helyszín.
5. Ha elindulásnál az autó megcsúszik, akkor nem nagyobb gáz, hanem finomabb pedálkezelés segít. A legjobban egyenes kormányállásnál tud elindulni az autó.
6. Ha kanyarban alulkormányzott az autó (az eleje hagyja el a kanyarodási ívet), akkor sose tekerjünk még a kormányon! Tartott kormány és egy kis fékezés hamarabb megoldja a problémát.
7. Ha kanyarban túlkormányzott az autó (kicsúszik a fara), akkor a csúszás irányába történő gyors ellenkormányzás szükséges. A fékezés általában ront a helyzeten.
8. A vészfékezést mindig egyenes irányba próbáljuk meg! Ha tekerünk a kormányon, azzal tapadást veszít az autó.
9. Ha nincs blokkolásgátló az autóban, akkor pumpálva fékezzünk, különben irányíthatlan lesz az autó – bármilyen irányban áll a kerék, az autó csúszni fog.
10. Minél kisebb a tapadás, annál finomabb mozdulatokra van szükség.”
Forrás: www.origo.hu

Hozzászólások