E-autó Zakar tippek – 1. rész: Töltés

Cikksorozatunk első részében azt mutatjuk be, hogy hogyan is működik az elektromos autó töltése.

Az elektromos, tehát külső áramforrásról tölthető autók két csoportját különböztethetjük meg: a plug-in hibrid (PHEV) és a teljesen elektromos (EV) járműveket. A kettő között az a különbség, hogy míg a teljesen elektromos autót kizárólag egy villanymotor hajtja, mely az akkumulátorból nyer energiát, addig a plug-in hibrid modellekben dolgozik egy belső égésű motor is és elektromos hatótávja általában jóval alacsonyabb. Amíg az akkumulátor töltöttsége tart, addig képes elektromos módban hajtani, utána a belső égésű motorral hajt tovább.
A teljesen elektromos autók tekintetében a hatótáv általában 200 és 500 km között van, az akkumulátor kapacitásának függvényében.
Az elektromos autó energiát vesz fel az akkumulátorból, melyet emiatt rendszeresen tölteni kell. A töltési idő attól függ, hogy egységnyi idő alatt mennyi energiát képes felvenni az akkumulátor, valamint attól, hogy mennyit képes a jármű elektromos rendszere fogadni.

Az akkumulátor függvénye az elektromos autó hatótávja.

„A folyamat hasonló ahhoz, ahogyan egy üveget töltünk meg vízzel. A csapból csak csöpögő vízzel sokkal lassabban fog megtelni, mint ha egy nagy átmérőjű csővezetéken, nagy nyomással engedjük a vizet az üvegbe. Azonban az sem mindegy, hogy az üveg szája mekkora. Hiába lennénk képesek percenként 10 liter vizet beleönteni, ha az üvegen csak akkora a nyílás, hogy azon percenként 5 liter tud átfolyni.” forrás

Ezért kell minden esetben utána járni, hogy az elektromos autó fedélzeti töltője maximum mekkora töltőáram használatát teszi lehetővé. Felesleges lenne beruházni egy 20 kW-os töltőre, ha az autó csak 6 kW-ot képes felvenni.

Fali töltő és utcai gyorstöltő.

A töltőpontoknak nevezzük azokat, amelyekre a töltőkábel segítségével rácsatlakoztatjuk az autót, azonban nem ezt tekintjük az autó töltőjének. Valójában a fedélzeti töltő (töltésvezérlő, töltő berendezés) az autóban található. Ez az eszköz a töltőpontról a töltőkábel segítségével nyert elektromos áramot átalakítja. Ettől a berendezéstől függ a töltés gyorsasága, így nagyon fontos ennek utána járni autóvásárlás előtt.
A töltőpontok (Electric Vehicle Supply Equipment – Elektromos Járműveket Kiszolgáló Berendezés) vezérlői az u.n. „Control Pilot” jel segítségével kommunikálnak az elektromos autó fedélzeti töltőjével. Gyakorlatilag az történik, hogy a két rendszer egyeztet, hogy a jármű mekkora energia fogadására képes, illetve, hogy a hálózat mekkora áramot tud biztosítani. A Control Pilot ellenőrzi, hogy mekkora áram vezethető biztonságosan, hogy a járműhöz csatlakozik-e a védőföldelés és egyéb fontos biztonsági szempontot is lecsekkol.
Ha mindent rendben talált, akkor a járművet a hálózati töltőre kapcsolja, egyéb esetben ez nem történik meg. Ezeknek az intelligens töltőknek 3 csoportját különböztetjük meg: Mode 2, Mode 3 és Mode 4. A megfelelő csatlakozó kiválasztásához tisztában kell lenni azzal, hogy a megvásárolni kívánt elektromos autóba milyen csatlakozót szereltek. Európában általában Mode 2-es típusú, más néven Mennekes (ez a gyártó neve) csatlakozót használnak.

A töltőfajtákról bővebben következő cikkünkben fogunk írni, ahol bemutatjuk a típusokat és működésüket az otthoni töltéstől elkezdve egészen a villámtöltőkig.

Hozzászólások