Szénszálas karosszériával képzeli el a jövőt a Mazda

A Mazda a világon elsőként szabadalmaztatta a szénszálas karosszériát, melynek célja, hogy csökkentse a gépjárművek karosszériájának súlyát. A Mazda szabadalmában részletesen leírja, hogy hogyan készítene el egy ilyen új generációs gépkocsit. Hiszen minél nagyobb súllyal rendelkezik az autó, annál nagyobb teljesítmény, annál nagyobb motor vagy akkumulátor szükséges a meghajtáshoz.

A elektromos autók térhódításával pedig előtérbe kerül a probléma, hiszen az akkumulátorok hatalmas többletsúlyt jelentenek, ami a teljesítmény növelésének szab határt. Erre a problémára keresett megoldást a mindig is külön utakon járó japán autógyártó, aki nem az akkumulátorok, hanem az autók karosszériájának súlyának csökkentésével képzeli el a jövőt. A japán autógyártó szénszálas technológiában gondolkodik, kihasználva a karbonalapú anyag azon tulajdonságát, hogy pihekönnyű és nagy szilárdságú.

A Mazda szabadalmában lefektetett eljárás lényege, hogy a szénszálas idomok keresztirányú rétegekből vannak összepréselve, így „kvázi-izotróp” anyag jön létre, amely minden irányban egyenletes szilárdsággal rendelkezik, és nagy ellenállást tanúsít a deformációs vagy feszítő erőkkel szemben. A Mazda a szénszálas kasztni, illetve alváz kifejlesztéséhez a karbonkompozitok gyártásában nagy tapasztalattal rendelkező Nippon Steel Chemical & Material vállalat szaktudására támaszkodott. A partnerség révén a Mazda hozzáférhet a japán vállalat fejlett technológiáihoz és létesítményeihez.

A súlycsökkentés mellett a szénszálas karosszéria környezetvédelmi előnyökkel is jár. Az acél vagy alumínium gyártása jelentős energiabefektetést igényel, míg a szénszálas kompozit anyagoknak kisebb a szénlábnyomuk. Emellett a könnyebb járművek kevesebb üzemanyagot fogyasztanak, ami alacsonyabb károsanyag-kibocsátást eredményez.

Forrás

Hozzászólások