Új Kia E-Niro – Akár 455 km-es hatótávval

Az elmúlt években a Kia nagyobb hangsúlyt fektet a környezetbarát autók kifejlesztésére és gyártására. Már korábban elkezdték forgalmazni a Soul tisztán elektromos változatát, az Optima Plug-in Hybrid változatát, valamint a Niro család első két tagját. Ezeket követi most a vadiúj Kia E-Niro, valamint a közeljövőben a Ceed Sportswagon és az XCeed konnektoros hibrid változata.
A Kia Niro család első tagja 2016-ban született, hibrid hajtáslánccal rendelkezik. Ezt követte a Niro Plug-in Hybrid változata, most pedig a teljesen elektromos E-Niro került bevezetésre.

A Niro-család legújabb tagja várhatóan 2020 első negyedévében érkezik a márkakereskedésekbe.

Külsőleg az új modell nem sokban különbözik az elődeitől, valamivel hosszabb és magasabb lett, hogy a nagyobb akkumulátor elférjen benne. Módosították az első lökhárítókat, máshova került a nappali fény, középre pedig aktív légterelő zsalut építettek be, ami csak akkor nyílik ki, ha szükség van levegőre. Lecserélték a 17 colos felniket, és teljesen leburkolták a kocsi alját, így 0,297-ről 0,286-ra sikerült javítani a légellenállási együtthatót.
Az autó belső tere a korábbi modellekhez hasonlóan tágas. Felfedezhetünk benne feltűnő kék berakásokat, valamint öt színben választható hangulatvilágítást. Utastere nagyon halk, alig szűrődik be a menetzaj, aminek köszönhetően teljesen elzárva érezhetjük magunkat a körülöttünk lévő világtól és átadhatjuk magunkat a vezetés élményének.


Az utastér a legmodernebb technológiákkal felszerelt, található benne érintésérzékeny kijelző és vezeték nélküli telefontöltő is.

A legfeltűnőbb jelenség a középkonzol, amely a másik két Niróban a műszerfal egyenesági folytatása, míg az elektromos kivitelben szinte a levegőben lebeg, nagy rakodórekeszet nyújtva maga alatt. A középkonzolon a hibrid Niróból ismert váltó előválasztó kar helyén egy menetválasztó forgótárcsát találunk, amellyel csak azt lehet beállítani, hogy előre vagy hátra menjünk, vagy parkoljunk. Teljesen digitális a műszerfal, a mérete 7 col, a központi érintőképernyő eggyel nagyobb nála. Hasznos újdonság a töltöttségi szintjelző a műszerfal tetején, így beszállás nélkül látható, hogy hogy áll az autó töltöttsége, miközben energiát vesz fel.

Újdonság a kormány mögötti váltófüleknek a funkciója: a fékenergia-visszatöltés erősségét, vagyis a gázelvétel után érezhető motorfékhatást lehet négy fokozatban állítani. A két szélsőség, vagyis a nulla motorfék, illetve az egypedálos vezetés között bármikor lehet szabadon változtatni, lejtőn célszerű az erős visszatöltést használni, emelkedőn meg pont fordítva.

Csomagtere kiemelkedően nagy, 451 liter, akár 1405 literessé alakítható. Ezzel a mérettel lekörözi a méretkategóriájába eső többi elektromos autót, úgy, mint a Nissan Leafet, Hyundai Kona EV-t.

Az új E-Niro kétféle akkumulátorral lesz kapható: egy 39,2 kWh és egy 64 kWh kapacitásúval. Az előbbi hatótávja a WLTP-szabvány szerint 289 km, a nagyobb akksival rendelkező modellé pedig 455 km, de spórolósan autózva akár az 500 km megtétele sem lehetetlen. Sőt, a normál hűtőrács nélküli, kis légellenállású felnivel szerelt kocsi városi WLTP-hatótávja a 615 km-t is elérheti a gyakoribb motorféküzem és így a nagyobb arányú visszatáplálás miatt. Az akkumulátorok súlya 315 és 453 kg, mindkettő vízhűtéses. Fogyasztása a gyengébb motor esetében 15,3 kW, az erősebb motor esetében 15,9 kW.
Az új E-Niro különféle technológiákat használ annak érdekében, hogy hatótávját növelni tudja: ilyen a villanymotort motorféküzemben generátorként működtető regeneratív fékezés, a vitorlázó üzemmód, és a prediktív energiavezérlés. Utóbbi kettő a navigációs rendszerrel együttműködve figyelembe veszi az útvonalvezetést és a domborzati viszonyokat is, ezek alapján tesz javaslatot a vitorlázó – szabadon guruló – üzemmód használatára. A modell Level2 szintű önvezető rendszerrel rendelkezik, olyan vezetést támogató funkciókkal, mint az adaptív tempomat, mely egy másik gépjármű utolérésekor mérsékli a beállított sebességet vagy az aktív sávtartás, mely a sáv közepén tartja az autót, mindezek mellett az autó megjegyzi a beállított követési távolságot is.

A töltéséről annyit érdemes tudni, hogy a 64 kWh-s telep 100 kW-os gyorstöltéssel 54 perc alatt 80 %-ra tölthető, az elterjedtebb 50 kW-os töltéssel 75 perc alatt tölthető fel.

A meghajtást mindkét autóban egy-egy állandó mágneses szinkronmotor biztosítja (vélhetőleg azonos a kettő), de a kisebb hatótávú modellben a maximális teljesítmény 100 kW, míg a nagyobban 150 kW. A 39,2 kWh-s modell teljesítménye 136 lóerő, végsebessége 155 km/h, 9,8 másodperc alatt éri el a 100 km/h sebességet. A nagyobb akkumulátorral rendelkező E-Niro teljesítménye 204 LE, 167 km/h a végsebessége, a 100-as tempót 7,8 másodperc alatt éri el. Az Eco módban, melyben a legalacsonyabb fogyasztást lehet elérni, maximum 120 km/h-val lehet haladni.

Az új Kia E-Niro a tökéletes elektromos autó, igazi arany középút hatékonyság és hatótáv szempontjából. A Kia e-Niro Mid Range (39,2 kWh) alapára 10.899.000 Ft, a Long Range (64 kWh) kezdő ára pedig 13.049.000 forint. Ebből az árból még le vonható a 2.500.000 forintos állami támogatás, így akár 8.399.000 forintért is elérhető a modell. Az új E-Niro már előrendelhető, várhatóan 2020. első negyedévében fog megérkezni.

Hozzászólások