Itt a nyár, a pihenés, a nyaralás időszaka. Az elmúlt pár év alatt a ceglédi Zakar márkakereskedés jóvoltából lehetőségem nyílt több autót tesztelni. Ilyenkor igyekeztem összekötni a kellemest a hasznossal, azaz előre megterveztem az utakat, kirándulni vagy éppen nyaralni mentünk a családdal. Az idei -már hagyományosnak mondható- balatoni utunk a Ssangyong Tivoli jóvoltából vált különlegessé.
Már a neve is felkelti az ember érdeklődését a márka vadonatúj szabadidő-autójának, ami elsőre nekem olyan „olaszosnak” tűnt. Mint kiderült ez nem véletlen, ugyanis Tivoli (ókori nevén Tibur) egy Rómához közeli település. (számomra pedig külön öröm, hogy keresztnevem jelentése: „Tibur városából való”) 🙂 Ezek után már valóban magaménak érezhettem az autót, amellyel a Balaton északi partját, Csopakot vettük célba. Elindulás előtt a legnagyobb fejtörést mindig a csomagok megfelelő elhelyezése jelenti, az ilyenkor mindig kicsinek bizonyuló csomagtartóban. Itt ért az első kellemes meglepetés, ugyanis két felnőtt és két tizenéves gyerek egy hétre elegendő minden holmija belefért.
Bár kívülről nem tűnik hatalmasnak az autó, de beülve kiderült, hogy az utastér is igencsak szellős és kényelmes. A külső formavilág nagyon szép, bár ezt lehet fokozni, ugyanis a tesztautó kéttónusú fényezéssel rendelkezett. A tető és felnik feketék, ehhez a karosszéria tört fehér színe kitűnő párosítás.
A Tivoli igazi egyéniség, kitűnik a tömegből, számomra ezt az (is) bizonyította, hogy amerre jártam, mindenhol megbámulták. Sőt, a visszafelé úton (volt egy kis araszolás az M7-esen) egy német rendszámos, német szabadidő-autó sofőrje hosszasan araszolt mellettünk, úgy tűnt nagyon tetszett neki, már-már zavarban éreztem magam. Egyébként a két órás út nemcsak kényelmes, hanem komfortos is volt, amihez a kétzónás klímaberendezés, az USB, sőt a HDMI csatlakozóval ellátott érintőképernyős Hi-Fi szintén hozzájárult. Bár ismertem az utat, de térképpel és navigációval felszerelt autóval utazhattunk. A strandra megérkezvén -a szűkös parkolóhelyeken-, nagy segítséget jelentett a parkolóradar és a tolatókamera, amely a színes képet a központi kijelző nagy képernyőjén jelenítette meg. A külső tükrök automatikusan behajlanak, amikor bezárjuk az autót, nekem ez nagyon megnyugtató volt a szűk parkolóhelyeken. Annál is inkább, mert a nagy tükrök igazi kedvencemmé váltak. Miért? Mert funkciójukon túl, mindig itt tudtam gyönyörködni a Tivoli csodálatos hátsó sárvédőívein. (Ha az autókat kategorizálni lehetne, hogy a külsőjét tekintve, női vagy férfi nemű-e, én feltétlenül az előbbire voksolnék.) Bár kihajtható indítókulccsal rendelkezik, de a kulcsot elég magunknál tartani akár a zsebben, akár valahol az utastérben, ugyanis indítógomb kelti életre a motort. A motort, ami 1.600 köbcentis, 128 lóerős és hatfokozatú váltón keresztül hajtja az első kerekeket. Itt fontos megemlíteni, hogy kategóriájában az egyik ritka kivétel, mert rendelkezik összkerék-meghajtású változatban is.
A vezetési komfortot tovább fokozza a kormányról vezérelhető audio-rendszer vagy akár a mobiltelefonunk kezelése, valamint a tempomat, ami nemcsak autópályán nyújt kényelmet, hanem lakott területen beül is segíthet betartani az előírt sebességet. A Balaton északi partja számtalan kirándulási lehetőséget kínált a strandolás mellett, így a táj és tó szépsége -a Tivoli mellett-, valódi mediterrán hangulatot árasztott. Ez a környék, ami igazi gyöngyszeme hazánknak, a tónak és ennek a vidéknek, és ez az autó, ami a benne ülő emberekkel remek összhangot teremtett a dombok, szőlőültetvények és a borospincék között. Nemcsak kényelemben, de annál nagyobb biztonságban érezhettük magunkat, a hét légzsák -többek között a vezető térdénél-, valamint a számtalan vezetést segítő biztonsági rendszer közepette. Ha már szőlők és pincék, akkor lejtők, nagyon jó szolgálatot tett a visszagurulás-gátló a felfelé történő elinduláskor. A beltér nagyon sok hasznos és ötletes tárolóhelyet nyújt az utasok számára. (Nemcsak borosüvegeknek.) 🙂 A gyerekeimnek nagyon tetszett az első ülések hátulján lévő hálós-tartó, de mindegyik ajtóbelsőben megtalálhatóak a nagyméretű palacktartók. Itt a kisebb-nagyobb üdítős üvegek mellett még a másfél literes palackok is elfértek. Mi pedig igyekeztünk családbarát módon tesztelni az autót, azaz nem kímélve csomagokkal és számtalan egyéb dologgal, amit az utastérbe zsúfoltunk. Ennek dacára, a forróságban a klímát üzemeltetve csekély, 7,2 literes átlagfogyasztást jelzett utunk végén a fedélzeti számítógép.
Sőt, a megtett kilométert és a tankolást összevetve én is ezt az értéket kaptam. A Ssangyong Tivoli tehát nekem és családomnak már bizonyított, családi autónak kiváló! Aki ennél is többre kíváncsi, az látogasson ki a ceglédi Zakar márkareskedésbe, ahol megtekinthető és megrendelhető az új modell. De igyekezzenek, mert nagyon nagy az érdeklődés! Ezúton köszönöm Ifj. Zakar József ügyvezető igazgatónak és Licsák Anitának, hogy a tesztautót kipróbálhattam.
Nyíri Tibor