E-autó Zakar Tippek – 2. rész: Töltési módok

Előző cikkünkben bemutattuk az elektromos autó töltésének elvét, működését.

Az elektromos autók az utóbbi években egyre nagyobb teret hódítanak az autópiacon, köszönhető ez részben az állam által nyújtott vissza nem térítendő támogatásnak. Hazánkban is egyre inkább kezdd kiépülni a töltőhálózat, ez a fővárosban és a nagyobb városokban tapasztalható nagyobb mértékben. Egy villanyautó gyakorlatilag bárhol feltölthető (otthon vagy nyilvános hálózaton), csak egy konnektor (akár 230V-os konnektorról) kell hozzá, azonban fontos kiemelni, hogy töltő és töltő között is óriási különbségek lehetnek!

1. Otthoni töltés
Talán a legkényelmesebb töltésfajta az otthoni töltés, amikor egész napos használat után a garázsban feltesszük tölteni az autót éjszakára, majd következő napnak teljesen feltölttött autóval indulhatunk neki. Ezek általában lassú, 1 fázisú (2,3-3,6 kW leadására képes) vagy 3 fázisú (11kW leadására képes) váltakozó áramú töltők, nagyjából 8-10 óra szükséges az akkumulátor teljes töltöttségéhez, de ez függ az akkumulátor méretétől és az autóba szerelt invertertől is (bár a töltési idő itt nem elsődleges szempont).
Érdemes azonban, ha villanyautó vásárlását tervezzük, az elektromos hálózatot szakszerűen átvizsgáltatni, szükség esetén fejleszteni, mivel a sima háztartási konnektor nem a folyamatos, nagy terhelésre lett tervezve. Hosszabb távon célszerű és költséghatékonyabb lehet a megújuló energetikai rendszer kiépítése.

Mazda MX-30 és Kia E-Niro töltése

2. Fali töltő
Falra szerelt elektromos autó töltő berendezés. Az otthoni töltés egy gyorsabb, kényelmesebb változata. A falon elhelyezkedő töltőegységbe már be van integrálva a töltőkábel is, így csak csatlakoztatni kell az autóhoz. Általában 3,7 kW vagy 7,2 kW teljesítményig tölt, de van, amelyik 22 kW vagy 22+22 kW teljesítményű töltésre is alkalmas.

Fali töltő

3. Gyári töltő
Minden elektromos autóhoz jár gyári töltő, melynek segítségével az autó bárhol feltölthető, egy szimpla konnektorról is, így érdemes az autó csomagtartójában tartani.

4. Utcai gyorstöltő
Ezek a töltők általában nagyobb teljesítményűek, mint az otthoni töltők: 6,3-40 kW-os váltóáramú töltők. Hazánkban a legtöbb helyen az ELMŰ által telepített 22 kW-os oszlopokkal vagy az E-ON általi 11-22 kW-os oszlopokkal találkozhatunk, melyek Type-2-es csatlakozóval használhatóak. Az ELMŰ oszlopok főként Budapesten és a nagyobb városokban találhatóak, míg az E-ON oszlopok inkább szállodáknál, éttermeknél. Az ELMŰ oszlopok előnye, hogy amíg az autódat töltöd, nem kell parkolási díjat fizetned.
Az utcai gyorstöltőknél nincs kábel, azt mindenképpen a jármű használójának kell biztosítania. A töltési idő az autó inverterétől függ, vagyis attól, hogy mennyi áramot képes felvenni az utcai gyorstöltőtől. Ez az eszköz, az inverter a legtöbb villanyautóban utólag nem cserélhető ki nagyobb kapacitásúra, így érdemes ennek megfelelően kiválasztani autónkat.

Utcai gyorstöltő és villámtöltő

Utcai gyorstöltő és villámtöltő Szegeden

5. Villámtöltők
Villámtöltőnek tekintjük azokat a töltőket, melyek kapacitása nagyobb, mint 40 Kw. Ezek javarészt DC (egyenáramú) töltők. Fő funkciójuk az, hogy a lehető legrövidebb idő alatt a lehető legnagyobb töltést érje el az autó. A villámtöltők akár fél óra alatt 80%-ra tudják feltölteni az autókat. Így ha egy személy úton van és lemerülőben van az akkumulátora egy fél órás kitérővel, szinte feltöltött akkumulátorral folytathatja az útját. Ezen töltők hálózata még nem eléggé kiépített hazánkban, de folyamatosan fejlődik, így hamarosan hosszabb utaknak is nekiindulhatunk 0 emissziós autónkkal.

Töltőkábelek és csatlakozók fajtái:
Type2: Váltóáramú töltő, Európában ez a legelterjedtebb csatlakozó, a nyilvános töltőhelyek nagy részén megtalálható.Akár maximális 22 kW-os vagy 43 kW-os teljesítmény átvitelére is alkalmas.
CCS (Combined Charging System): Egyenáramú töltő, mely változó áramú töltést is képes átvinni, a Type2-es továbbfejlesztett változata, két további csatlakozóval is rendelkezik, így gyorsabb töltés érhető el.
CHAdeMO: Japánban fejlesztették ki, az egyenáramú villámtöltő szabványának a márkaneve, a legtöbb gyártó autói kompatibilisek ezzel a töltőfejjel. Akár 50kW-os teljesítményre is képes.
Tesla Supercharger: A Tesla saját nagy kapacitású DC töltője, amely Type2 csatlakozó DC-re átalakított verziót használja.

Tarts velünk következő cikkünkben is, amikor arról lesz szó, hogy mennyibe is kerül az elektromos autó töltése!

Hozzászólások