Elektromos Mazda MX-5? Már nem csak álom…

Elektromos Mazda MX-5? Már nem csak álom…

A Mazda 2030-ig tartó elektromos járművekkel kapcsolatos fejlesztéseiről szóló előadásában egy kompakt méretű, elegáns sportkupé is szerepelt. Egyelőre a képeken kívül semmi hivatalos információt és műszaki paramétert nem árult el a Mazda a Vision Study nevű fehér kupéval kapcsolatban, de mivel a prezentációban közvetlenül a régebbi MX-5-ösök után szerepelt, így valószínűleg a roadster új nemzedékéről láthattuk az első képeket dizájntanulmány formában.
A fix tetős kupé sirályszárnyas ajtókkal, és extrém módon kiszélesített kerékjáratokkal rendelkezik, ami természetesen még sokat módosulhat a sorozatgyártásig. Ugyanakkor a Lamborghinire jellemző felfelé nyíló ajtók és a Ferrari 456 farkiképzését megidéző hátsó lámpák már most sokak fantáziáját felkeltették.
A Mazda MX-5 minden kétséget kizáróan egy kultikus modell, aminek minden generációja töretlen népszerűségű a mai napig. Az összes változata jól vezethető, sallangmentes élményautó, amit a hátsókerék hajtása, a remek futóműve és az egyszerűsége miatt nem nehéz szeretni.

Megmutatták a sportautó X-alakú vázát is, amiben látszatra van hely egy hosszában beépített benzinmotornak, de a vezető mögött egy doboz is látható, ami akkumulátor vagy hidrogénes üzemanyagcella lehet. Mindazonáltal a koncepcióból hiányzó kipufogók – a Mazda jövőbeli elektromos járművekbe való jelentős beruházásaival párosulva – úgy tűnik, hogy jelenlegi formájában egyértelműen elektromos járműről van szó. Az elhangzott információk szerint leghamarabb 2024-ben érkezhet az ötödik, NE jelzésű MX-5 generáció, kereken 10 évvel az ND után.
De mi lesz a helyzet a jövővel, van helye benne egy kis sportautónak? A Mazda szerint igen. Sőt, Martijn ten Brink, a Mazda európai vezérigazgatója korábban konkrétan azt a sokak számára megnyugtató kijelentést tette, hogy az MX-5 soha nem hal meg. Ez nem azt jelenti, hogy mindig benzinmotorok hajtják majd, hanem azt, hogy maga a típus marad a Mazda kínálatában, minden pozitív tulajdonságával együtt. Az MX-5 esetén ez különösen nehéz feladat, hiszen az egyik legnagyobb előnye a versenytársakkal szemben pont a súlyából adódik. Egy túl nehéz elektromos vagy hibrid hajtás könnyen tönkreteheti azt a vezetési élményt, amiért annyian imádják ezt az autót.

Jeffrey Guyton a Mazda amerikai részlegének igazgatójának nyilatkozata szerint a jelenlegi 400-500 kilométeres hatótáv értékek tökéletes mértékben fedezik egy átlag autós napi igényét. Ameddig egy teljesen új akkumulátor technológia nem jelenik meg a piacon, addig a töltési idő csökkentése a legfőbb cél, hiszen egy kisebb akkumulátor csomagot jóval gyorsabban fel lehet tölteni, mint egy óriásit, ami ráadásul plusz súlyt is jelent részlegesen feltöltött állapotban, azaz gyorsabban meríti a hátralévő kapacitást.
A japán gyártó bejelentette, hogy összesen 10,6 milliárd dollár, azaz közel 4000 milliárd forintnak megfelelő összeget szán az elektrifikációval kapcsolatos fejlesztésekre a következő 8 évben.
2022-2024 között az alapfejlesztésekre koncentrálnak a Mazdánál, ekkor fog az elektromos MX-30 Wankel-motoros, hatótávnövelős verziója, valamint a plug-in és lágy hibrid hajtásokkal kapható CX-60 hétszemélyes nagytestvére, a CX-80-as megérkezni az európai piacra. A 2025-től 2027-ig tartó időszakban érkezik majd egy új, saját fejlesztésű hibrid rendszer, valamint több új, tisztán elektromos modell is az európai piacra. 2028 és 2030 között pedig sor kerül az összes Mazda-modell elektromos változatának globális bemutatására.
A hirosimai gyártó célja, hogy 2030-ra a világon eladott új Mazdák közül 40%-a már tisztán elektromos legyen. További fontos cél 2035-re az összes Mazda-gyár, 2050-re pedig az egész vállalati működés szén-dioxid semlegessé tétele.

Hozzászólások