Megérkezett a Mazda MX-30 – a Mazda első teljesen elektromos autója

A Mazda a Tokiói autószalonon mutatta be első villanyautóját az MX-30-at. Az új SUV modell különleges, modern design-t kapott, szép, lekerekített formákkal, elöl vékony hűtőráccsal (ami valójában design-elem, nincs rá szükség), LED lámpákkal. Különlegesség az autóban, hogy az RX-8 modellhez hasonlóan a hátsó ajtók hátrafelé nyílnak, mely ritkaságnak számít a személyautók körében. Ezt a gyártó „Mazda Freestyle-nak” hívja. Ennek következtében a B-oszlop eltűnt, így nyitottabbá vált a belső tér. Az oszlop hiánya miatt keletkező biztonsági kockázatot a tervezők ultra nagy szilárdságú acél panelek és extra merevítések alkalmazásával pótolták, így törésbiztonsága azonos a városi crossoverével.

Az MX-30 méretei: 4395x1795x1570 mm, 2655 mm tengelytávval, ami tágas belső téret eredményez. Az utastér letisztult, egyszerű, kifinomult, gyönyörűen kidolgozott ahogy azt a Mazdáktól megszokhattuk. „Human Modern” tervezési alapelvvel készült. A fenntarthatóság jegyében a fedélzetén olyan anyagokkal találkozhatunk, mint az újrahasznosított PET-palackokból készült üléskárpit vagy a parafadugó gyártásából visszamaradt hulladék felhasználásával gyártott telefontartó rész. Két kijelző található az autóban, 7 hüvelykes érintőképernyőről lehet irányítani az infotainmentet és a klímát. Hátul egy nagy, lehajtható könyöktámasz található.

Az új modell egy 35.5 kWh kapacitású akkumulátort kapott, ez nagyjából 200 kilométernyi táv megtételére elegendő, így az MX-30 elősorban városi, helyközi közlekedésre alkalmas. A kutatások szerint az ennél nagyobb akkumulátor nyersanyagigénye és újrahasznosítása jelentős környezeti terhet jelent. A feltöltést el tudja végezni általános aljzatból, vagy fali töltőről, valamint egyen- és váltóáramú töltésre is képes az otthoni, vagy a városi töltés kiszolgálásához. Az MX-30-at egy 50kW-os DC töltővel 80%-ra tudja feltölteni 30-40 percen belül. 22 kW-os AC falitöltővel a teljes töltöttségi szint elérése 4,5 óra.

Az MX-30-at e-Skyactive platformra építették, a legkorszerűbb biztonsági rendszerekkel szerelték fel, úgy, mint az automata vészfék-asszisztens keresztirányú forgalomfigyelővel (ez elöl elhelyezett kamerával, valamint milliméteres hullámú radarokkal figyeli az utat). Tartalmazza ezen kívül az ú.n. Road Keep Assistot, ami jelez a vezetőnek, ha a jármű az út széléhez közeledik és nincs ott felfestés. Egy másik fejlesztés a G-Vectoring Control Plus, mely a motor nyomatékából vesz vissza azokban az esetekben, amikor ennek szükségét érzi (a kanyar bejáratánál például elveszi a nyomatékot a számítógép, hogy a tömeg átterhelődjön az első kerekekre, és könnyebben beforduljon az autó) ezáltal pontos és dinamiku s kormányzást tesz lehetővé. A precízen kalibrált súlyelosztás stabil, egyenletes teljesítményt biztosít az úton. A vadonatúj Mazda MX-30 akkumulátorára teljes körű 8 éves vagy 160.000 km-es garancia vonatkozik.

A tisztán elektromos MX-30 bevezető ára 11.399.900 forint, erre is igényelhető 1.500.000 forintos állami támogatás. Az autó várhatóan 2020 őszére készül el, de elindult már az előrendelési lehetőség, mely egy 325.000 forintos foglaló befizetésével lehetséges (elállás esetén a foglalási díj visszaigényelhető). Már a First Edition is jól felszerelt lesz elektromosan állítható, fűthető első ülésekkel, mely memorizálja a vezetési pozíciót. A felszereltség tartalmaz még 18 colos alufelniket és LED fényszórókat automatikus szintbeállítással, állandó LED tompított fényszórókkal.
Az autó tervezésénél elsődleges volt az emberközpontúság, hogy a vezetés élménye igazi és utánozhatatlan Mazda-érzés legyen, mindezt károsanyag-kibocsátás nélkül.

Videó: MX-30 https://www.youtube.com/watch?v=D9CFWlm_lls

Hozzászólások