Miért kell a fékfolyadék forráspontját mérni?

Műszaki vizsgán előírás, hogy a fékfolyadék forráspontját ellenőrizzék egy erre kialakított speciális mérőműszer segítségével. Sajnos tapasztalat, hogy csak nagyon kevés vizsgaállomáson használják a műszert.
De miért is olyan fontos, hogy a fékfolyadék gépkocsinkban megfelelő forráspontú legyen?

Fékfolyadék forráspont ellenőrzés


A fékfolyadék is, mint általában minden más folyadék, hasonló tulajdonságú: összenyomhatatlan és egy bizonyos hőmérsékleten felforr vagy megfagy.
Az összenyomhatatlanságát használjuk a kocsiban arra, hogy a pedál nyomásával a fékbetéteket a féktárcsához nyomjuk, így lassulást érünk el. A fagyáspontja az lényegtelen, mert a földön nincs olyan éghajlat, vagy tájék, ahol lenne olyan hideg, hogy szilárdra fagyjon. A forráspontja viszont az, ami nagyon lényeges. Akárcsak a vízben, a fékfolyadékban is légbuborékok képződnek ha felforr. A légbuborékokkal teli fékfolyadék, már nem összenyomhatatlan, ilyenkor a fékpedál nyomásakor először a benne lévő levegőt nyomjuk össze, ezzel jelentős késést okozva a fékpedál megnyomástól számított fékerőig/lassulásig, valamint a fékerő is jelentősen gyengül.
A fékfolyadék minden egyes fékezéskor hőt vesz fel a súrlódás hatásától, minél nagyobbat és minél tartósabban fékezünk (pl hegyről lefelé menet folyamatosan) annál több hőt vesz fel, és ha rossz minőségű a fékfolyadék, akkor nagyon hamar eléri a forráspontot és légbuborékok képződnek. A fékfolyadékot ezért érdemes rendszeresen cserélni, mert folyamatosan veszít a minőségéből és szivacsként szívja magába a levegőben lévő nedvességet, így „vizesedik el” a fékfolyadék.

Fékfolyadék ellenőrző műszer


A fékfolyadék forráspontjának ellenőrzése egy speciális műszerrel történik. Először egy fecskendő segítségével mintát veszünk a fékfolyadékból, amit egy átlátszó üvegcsébe öntünk. A műszer egyik végét belehelyezzük a fékfolyadékot tartalmazó üvegcsébe és elindítjuk a mérést. Az eszköz megállapítja, hogy mennyi a fékfolyadék forráspontja és hogy az megfelelő-e, illetve azt is kiírja, hogy mi az a tartomány, ami közé ennek a forráspontnak esnie kellene.
A műszaki vizsgán egy túl alacsony forráspontú, vagy túlságosan szennyezett fékfolyadék azonnali bukást jelent. Hiába jó értékeket mérünk a fékpadon, ha a fékfolyadék forráspont mérő hibát jelez.
A fékfolyadék ideális színe (típusától függően): átlátszó vagy enyhén sárgás. A rossz minőségű, alacsony forráspontú, szennyezett fékfolyadék színe: sötét barna és akár korom fekete is lehet, sajnos ez utóbbival is találkoztunk már a műszaki vizsgaállomásunkon.
Saját magunk és mások biztonsága érdekében fontos, hogy rendszeresen ellenőrizzük és ha kell, cseréljük a fékfolyadékot az autónkban, hiszen ezzel akár egy balesetet is megelőzhetünk.

Hozzászólások